En fusion minder lidt om et bryllup. Det har været sjovt for gommen og bruden inden brylluppet, forventningerne er i top og på dagen er der højt humør og fest med deltagelse af alle – både venner og familie. Dagen derpå er det alvor.

Til forskel fra de fleste bryllupper er det i virksomhedsfusioner ikke kun gommen og bruden – dem der aftalte fusionen -, der flytter sammen. Familierne –organisationerne – flytter med ind.

Fusioner er vanskelige, fordi de handler om mødet mellem to forskellige kulturer, to forskellige organisationsformer, to forskellige produktgrupper, to forskellige sandheder, i alt om mødet mellem to der er forskellige … Er der oven i købet tale om en fusion mellem konkurrerende virksomheder er fusionen et møde mellem to, der har gjort en dyd ud af at overgå hinanden og måske endda gjort en dyd ud af at tale hinanden ned.

”I går fortalte vi alle andre, at vores konkurrent repræsenterede det dårligste produkt på jorden, og i dag har jeg sjældent set noget mere genialt end det samme produkt! Det er en udfordring at møde vores kunder med det budskab, og for vores sælgere er det svært, fordi de har bundet så megen identitet op i produktet”, har en administrerende direktør forklaret.

Fusioner kræver etableringen af tillid. Hvordan gør man det? I processen, der førte frem til fusionen, kunne parterne kun lære hinanden at kende på et strategisk niveau uden nødvendigvis at skabe både enighed om og accept af en strategi. I det operationelle er virksomhederne helt sikkert forskellige. Hvordan får man hurtigt skabt den tillid, der gør, at de fusionerede virksomheder kan møde hinanden med åbenhed og villighed til at træffe de valg, der er bedst for den ny samlede virksomhed? Hvor meget koster det, hvis der ikke er tillid i relationerne bag fusionen? Hvordan får man etableret tilliden i ledergruppen? Hvordan får sælgerne etableret tillid til den ny partners produkter, så de med stolthed kan sælge de bedste blandt den fusionerede virksomheds produkter, og ikke kun de produkter sælgerne plejer at sælge? Thaleia har specialiseret sig i at bearbejde disse situationer og udviklet teknikker til at etablere tillid og håndtere usikkerhed med. Vi har en grundlæggende tro på, at nøglen til succes i fusioner er at få skabt tillid mellem de mennesker, der skal få dagligdagen til at fungere. Den dybe viden om egne produkter, egne kunder og egen organisation skal kombineres med nysgerrighed og lyst til fusionspartnerens produkter, kunder og organisation. I bogen ”Usikkerhed i forandringsledelse og fusioner”, kan du læse et eksempel på en omfattende fusionsproces mellem to stridende parter.

Thaleia bliver kaldt ind som rådgiver eller ledelse i fusionsprocesser, hvor fokus er på at udvikle tilliden mellem de fusionerede parter. Vi deltager i processen før fusionen, hvor det er muligt. Vi bliver også kaldt ind, hvis en fusionsproces er skibbruden eller kommet på afveje.